lauantai 29. kesäkuuta 2019

Saariston Rengastie pyörällä

J: Saariston Rengastiestä on nyt selvitty, huh! Reissu oli kaikinpuolin oikein onnistunut ja mikään mun peloista - pyörän hajoaminen, kaatuminen, jättikäärme keskellä tietä - ei onneksi toteutunut. Ajattelin nyt heti kirjoitella vähän yleistä Saariston Rengastiestä, koska jos minä, ex-pyöräilyn vihaaja, poljin sen, voi sen tehdä ihan jokainen teistä halutessaan.

Päivä 1. Salo-Nauvo

Lähdettiin aamulla ajoissa polkemaan Salosta kohti Kaarinaa, josta Rengastie oikeasti alkaa. Matkaa tehtiin enimmäkseen maantiellä, mutta Kaarinasta Paraisille oli pyörätie, joka oli ihan hyvässä kunnossa. Paraisille matkaa kertyi 64 kilometriä ja siellä pidimme ensimmäisen pidemmän tauon. Paraisilta matka jatkui kohti ensimmäistä lossia, joka vei meidän Nauvon puolelle.

päivä1_Fotor
päivä1b_Fotor

Nauvon lauttoja meni usein, noin vartin välein ja matka kesti muutaman minuutin. Ensimmäinen lossimatka pyörällä jännitti hieman, mutta ei siinä lopulta ollut mitään pahaa. Helpompaa kun autolla! Nauvon lossilta poljimme vielä reilun 10 kilometriä ensimmäiseen majapaikkaan, joka oli Norrgårdin mökkikylä. Oltiin varattu yöpymismökki, joka maksoi 30€/yö. Päälle tuli vielä lakanat + pyyhkeet 10€/henkilö. Ilman niitä mökki olisi ollut todella halpa! Lähdettiin illalla vielä polkemaan Nauvon keskustaan, koska pitihän ensimmäisen päivän aikana saada heti 100 kilometriä rikki. No ei, oikeasti piti saada ruokaa ja ostaa aamuksi aamiaistarpeet. Käytiin syömässä Köpmans Cafessa kalakeitot. Oli hyvää ja paikka oli todella nätti, voin suositella! Käytiin katsomassa myös miltä Nauvon vierasvenesatama näyttää, ennen kuin jatkettiin takaisin pieneen mökkiimme.

päivä1c_Fotor
päivä1d_Fotor

Ensimmäisen päivän saldo: 105 kilometriä, kipeä takapuoli ja järkyttävät rusketusrajat shortseista.

Päivä 2. Nauvo-Mossala

Huonosti nukutun yön jälkeen kokkailtiin aamupuurot ja pikakahvit ja lähdettiin matkaan. Ensimmäiset kilometrit Nauvon keskustaan olivat melko tuskaa, koska takapuoli oli ihan hieman kipeä edellisen päivän matkasta. Käytiin katsomassa Nauvon kirkkoa ja kellotapulia ja jatkettiin rauhaksiin matkaa kohti Korppoota. Korppooseen oli myös mukavan lyhyt lossimatka. Korppoo oli melko hiljainen. Nauvossa tuli sentään välillä autoja vastaan, Korppoossa sai polkea useita kilometrejä ilman yhtään vilahdusta elävästä olennosta! Pari lammasta sentään näkyi.

päivä2a_Fotor
päivä2b_Fotor

Korppoosta jatkettiin lautalla Houtskariin. Lauttamatka oli edellisiä pidempi, noin puolisen tuntia. Lautassa oli jopa pieni kahvila, mutta me olimme juoneet juuri satamassa kahvit (ja syöty pullat), joten ei päästy sen enempää nauttimaan kahvilasta.

Houtskarin puolella oli vielä hiljaisempaa! Tiet olivat melko hyvässä kunnossa kuitenkin ja tien varret täynnä aivan upeita kukkia. Pysähdyin pariin kertaan kuvailemaan, mutta sitten näin kyyn tien vieressä ja päätin jatkossa katsella kukkia vain pyörän satulasta.. Houstkarissa kävimme ihastelemassa maisemia näkötornista, piipahdimme pienessä kirkonkylässä, bongailin kyläkouluja ja teimme eväsostoksia pienessä M-Marketissa, joka tuntui kuin aikamatkalta 90-luvulle. Houtskar oli ihana!

päivä2c_Fotor
päivä2d_Fotor

Sieltä jatkoimme matkaa melko tasaista tietä ja parin lossin kyydissä kohti Mossalaa, jossa olimme yötä. Mossalassa on kunnon leirintäalue, johon kuuluu mm. eritasoisia mökkejä, ravintola, 18-väyläinen frisbeegolfrata, vierasvenesatama, lentopallokenttä.. Hinta oli myös hieman eri luokkaa kuin edellisen yön pieni yöpymismökki Nauvossa, 85€ pyyhkeiden ja lakanan kanssa. Toki mökki oli isompi ja siellä oli pieni keittiö, jossa pystyi valmistamaan aamupuurot ja kahvit. Alueella sijaitsi myös näköalapaikka, josta näkyi aivan upeasti saaristo! Myös luontopolku olisi löytynyt, mutta me jätimme tällä kertaa sen väliin, päivän aikana oli kuitenkin tullut liikuttua ulkona jo ihan tarpeeksi. Frisbeegolfia oli kuitenkin pakko pelata!

päivä2e_Fotor
päivä2g_Fotor

Toisen päivän saldo: 56 kilometriä, kaksi kiipeämistä näkötorniin, voitto frisbeegolfista ja pari bongattua kyykäärmettä

Päivä 3: Mossala-Turku

Kolmas päivä näyttäytyi melko sateisena ja tuulisena. Kauhistutti, sillä edessä oli pitkä ajomatka Turkuun! Ennen sitä oli ehdittävä kello yhdeksän lähtevään lauttaan, joka vei meidän Iniöön. Lauttamatka oli kaikista pisin, noin 55min. Lisäksi se oli reitin ainoa maksullinen matka. Pyörä maksoi 12€/aikuinen. Selvittiin Iniöön ja siitä alkoi kunnon polkeminen, jotta ehdittäisiin yhdeltätoista Kustaviin lähtevään lauttaan. Välissä oli yksi lossikin! Poljettiin mun uutta ennätysvauhtia ja ehdittiin oikein hyvin, mutta valitettavasti Iniö jäi näkemättä. Kirkko sentään bongattiin ja tien vieressä olleet söpöt maalaistalot.

päivä2f_Fotor
päivä3a_Fotor

Lautta Kustaviin oli todella täynnä. Katseltiin, kun kolme miestä yritti parhaansa mukaan tunkea lauttaa niin täyteen kun mahdollista. Välillä joku joutui kokonaan peruuttamaan pois kyydistä ja vaihtaa paikkaa, jotta kaikki mahtuisi. Tässä vaiheessa olin todella onnellinen, että oltiin liikkeellä pyörällä eikä autolla! Osa autoista joutui jäämään rannalle ja hieman kävi heitä sääliksi, koska seuraava lautta meni vasta 14.45. Onneksi me pyörien kanssa mahduimme ongelmitta kyytiin. Perillä Kustavissa meillä oli heti yksi kohde: Kustavin Savipaja. Sieltä saa ihan varmasti koko Varsinais-Suomen parhaat munkit, kannattaa käydä testaamassa. Paikka on muutenkin söpö lammasaitauksineen, pupuineen ja käsityöläisineen. Kustavista lähdimme polkemaan kohti Naantalia.

päivä3c_Fotor
päivä3b_Fotor

Siinä matkalla pysähduimme vielä Muntin sillalla ihastelemaan maisemaa, mutta muuten poljimme yhteen putkeen noin 50 kilometriä ja polkeminen alkoi tuntua tässä vaiheessa pelottavan helpolta! Noin 15  kilometriä ennen Naantalia iski ihana (ja reissun ensimmäinen) kunnon kaatosade ja helppous katosi aika nopeasti.. Päätimme jatkaa vielä 17 kilometriä Turkuun ja jättää Naantali välistä. Lopulta saavuimme Turkuun märkinä, nälkäisinä ja ehkä jopa hieman pettyneinä, koska tunui, että osa Rengastietä jäi näkemättä, kun Naantali jäi välistä. Friends & Burgerin aterian jälkeen maailma oli kuitenkin taas valoisampi paikka ja ymmärsin, että se on ihan sama näenkö Naantalin tällä reissulla vai en, koska olen nähnyt sen kuitenkin useita kertoja.

Kolmannen päivän saldo: 85 kilometriä, munkkiöverit, pyöräilyn flow-tila ja yksi nälkäkiukku

Päivä 4. Turku-Salo

Vielä piti jaksaa kotiin! 57 kilometriä taittui kolmessa tunnissa parilla pienellä pysähdyksellä. Kotona fiilis oli ennen kaikkea kiitollinen. Tein sen! Mun pyörä ei hajonnut! Reidet olivat vähän jumissa, mutta muuten fiilis ihan loistava. 305 kilometriä neljään päivään. Aikaisemmin pisin lenkkini oli 50 kilometriä ja viimeisen parin kuukauden pyöräilyt olivat laskettavissa yhden käden sormin.

Kannattaa poistua omalta mukavuusalueelta.

2 kommenttia:

1. Oi, ihanalta kuulostaa! Ja niin tuttuja paikkoja <3 M-market on meidän lähikauppa Houtskarissa! :D

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä ihana paikka, oot onnekas kun saat viettää siellä aikaa! :)