tiistai 10. lokakuuta 2017

Lofootit - auto, budjetti, leirintäalueet

R: Saatiin paljon kysymyksiä Lofoottien reissun käytännön asioista - paljonko reissu tuli maksamaan, missä yövyimme, mistä saimme asuntoauton lainaan ja millaista siellä oli ajaa. Tässä nyt koottuna muutamia faktoja reissusta, ehkäpä joku suunittelee jo ensi kesän matkaa?

Auto ja ajaminen

Me saatiin asuntoauto lainaan ystävän vanhemmilta. Kukaan meistä ei ollut aiemmin ajanut asuntoautoa tai muutenkaan pahemmin asuntoautoilua harrastanut, joten autoon liittyvät asiat oli meille ihan vieraita.. Käytiin kerran ennen reissuun lähtöä "harjoittelemassa" ajamista niin, että auton omistaja oli mukana. Taidettiin suoriutua harjoituksesta ihan hyvin, kun saatiin auto lainaan! Onhan isomman auton ajaminen hieman erilaista, kun tavallisen henkilöauton, mutta nopeasti siihen tottui. Eniten totuttelua vaati se, ettei autossa ollut peruutuspeiliä, onneksi sen sijaan oli kamera, josta näki taakse päin. Totuttelua vaati myös se, että ylämäessä piti muistaa vaihtaa pienempi vaihde, jos halusi päästä mäen ylös ;) Meitä oli viisi kuskia, joten vaikka kilometrjeä taisi tulla yli 3000, kenellekään ei tullut hulluja pätkiä ajamista.

Me päätettiin heti, että käytetään auton vessaa ainoastaan äärimmäisessä hätätapauksessa (:D). Tällaista hätää ei onneksi tullut. Sen sijaan vessa/suihkutilat toimivat meillä säilytystilana! Mikäli asuntoauton vessaa aikoo käyttää, pitää se tyhjentääkin itse, joten päätettiin pärjätä ilman.. Muuten otettiin ilo irti auton varustelusta, jääkaappiin oli hyvä ostaa jo Suomesta ruokaa ja kokattiin autossa monet ateriat! Jääkaappi, liesi jne. toimivat kaasulla, leirintäalueilla otettiin sähköpaikka aina kun mahdollista.

Rystad Lofoten Camping

Budjetti

Arvatkaa paljon meillä lopulta meni reissuun rahaa per naama? Alle 300 euroa. Tarkka summa taisi olla jotain 280 euron paikkeilla, kun reissun jälkeen laskin tarkemmin. Tämä siis sisälsi 6 yötä leirintäalueilla ja yhden yön hostellissa, koko reissun polttoaineet, ruoat, juomat, herkut ja tuliaiset auton lainaajille. Summa olisi ollut vielä pienempi, jos oltaisiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti oltu leirintäalueilla kaikki yöt. Yksi yö hostellissa Narvikissa Norjassa maksoi yli tuplasti enemmän, kun leirintäalueet. Sinne kuitenkin jouduttiin olosuhteiden pakosta, kun ei oltu varmoja voidaanko jatkaa matkaa autolla.. Yöpymisiin meillä meni 76 euroa per naama. Leirintäalueilla otettiin useimmiten sähköpaikka ja lisäksi jouduttiin joissain paikoissa muistaakseni maksamaan erikseen teltasta (meistä 2 yöpyi joka yö teltassa ja 3 autossa).

Miten sitten päästiin näin halvalla? Eniten tietenkin rahaa olisi mennyt auton vuokraan, joten siltä osin meidän reissubudjetti on vähän vääristynyt. Myöskään vakuutuksia meidän ei tarvinut itse maksaa. Iso kiitos siitä kuuluu auton omistajille ;) Polttoaineeseen (diesel) meillä meni yhteensä reilu 500 euroa, eli noin 100 euroa yhdeltä. Me tankattiin eniten Suomen ja Ruotsin puolella, Norjan puolella jossa on kalliimpaa, tankattiin vaan vähemmän. Kannattaakin ihan viimeistään Ruotsissa esimerkiksi Kiirunassa/Abiskossa tankata tankki täyteen. Viimeinen huoltoasema taisi olla Abiskossa ja sielläkin oli muistaakseni vähän kalliimpaa, kun Kiirunassa.

Ruokiin ei pahemmin mennyt rahaa, ehkä noin 80-100 per naama. Ei oltu mitenkään tarkoituksella millään minibudjetilla liikenteessä, mutta syötiin pääosin tavallista perusterveellistä ruokaa (muutamaa pikaruokapaikkaa lukuunottamatta..). Se tietenkin helpotti, että voitiin ostaa ruoat jo etukäteen Suomen ja Ruotsin puolelta ja kokkailtiin iso osa ruoista itse. Oltiin reissussa kahdeksan vuorokautta, joiden aikana käytiin kolme kertaa syömässä jossain pikaruokaravintolassa, molempina pitkinä ajopäivinä ja sitten Narvikissa, kun ei pystytty autossa kokkaamaan. Takeaway kahvejakaan ei tarvinnut ostella, kun keitettiin aaamuisin kahvia termariin. Suurimmat ruokaostokset tosiaan tehtiin jo ennen lähtöä, mutta käytiin vielä Ruotsin puolella tekemässä viimeiset ostokset, ettei Norjasta olisi pakko ostaa mitään suurempaa. Siellä tehtiinkin lähinnä heräteostoksia ;)

Muihin sekalaisiin juttuihin, kuten postikortteihin, viiniin, jarrunesteeseen (:D) jne, kului joitain kymppejä korkeintaan jokaiselta.

Moskeness Camping

Leirintäalueet

Me yövyttiin menomatkalla Ruotissa Gällivaressa, sitten yksi yö hostellissa Narvikissa, seuraavat neljä yötä Lofooteilla ja viimeinen yö Suomen puolella Iissä. Joka yö vaihdettiin paikkaa ja oltiin suhteellisen tyytyväisiä jokaiseen leirintäalueeseen. Jokaisessa oli puolensa, hyvät ja huonot. Leirintäalueista yksi oli varattu etukäteen ja muutama mihin yritettiin (soitettiin ensin), oli täynnä, mutta kyllä leirintäalueita sen verran tuolla oli, että edes pahimpana turistiaikana ei tarvinnut yöpyä tien varressa. Huonoin leirintäalue oli varmaan Kvitnes Camping, jossa vietettiin toiseksi viimeinen yö. Leirintäalueella tehtiin remonttia, suihkutilat olivat aivan järkyttävät ja fiilis leirintäalueella oli muutenkin melko kuollut.. Kyllä siellä(kin) kuitenkin yhden yön vietti, lopulta taidettiin viettää siellä alle 10 tuntia, kun aamulla jatkettiin heti matkaa.

Yksi parhaista leirintäalueista oli Moskenes Camping, joka oltiin onneksi varattu etukäteen. Ilman ennakkovarausta ei oltaisi mahduttu sinne.Tälle leirintäalueelle tosin iso miinus siitä, että telttaa ei saanut pystyttää auton viereen. Kuultiin tämä vasta siinä vaiheessa, kun oltiin jo menossa nukkumaan! Teltta olisi pitänyt siirtää teltoille varatulle alueelle kauas autopaikasta, joten päädyttiin nukkumaan kaikki viisi autossa. Vähän oli ahdasta, mutta selvittiin! Ja saatiin onneksi pienen valittamisen jälkeen rahat takaisin telttapaikasta.. Tällä leirintäalueella oli siistit pesutilat ja jopa pieni kauppa/pubi siinä alueella. Auringonlasku oli myös ihan mieletön, varmaan koko reissun mukavin ilta vietettiin täällä (tonnikalapastaa ja siideriä!). Tuo Moskeness oli myös mukava pieni kylä.

Kaksi yötä vietettiin Rystad Lofoten Campingissa. Ei siis kahta peräkkäistä yötä, vaan palattiin paluumatkalla samaan paikkaan, koska oltiin todettu se ihan hyväksi. Täällä otettiin mm. nämä kuvat ja ihailtiin ihan mieletöntä auringonlaskua. Hauska, miten ensimmäisenä iltana ei pahemmin maisemia tai aurinkoa näkynyt sumun vuoksi ja vasta sitten toisena tuolla vietettynä iltana nähtiin tuo upea auringonlasku. Tämä oli muuten ainut leirintäalue, jossa suihkut toimi kolikoilla! Tuohon Moskenesin leirintäalueeseen verrattuna tämä oli ihanan rauhallinen. Lampaitakin oli lähellä, ensimmäisenä iltana me juostiin Jennan kanssa lampaita pakoon tuolla hiljaisella tiellä, kun oli tarkoitus mennä kuvaamaan niitä, mutta ne tulikin vähän liian lähelle..

Rystad Lofoten Camping

Oii, mitä ihania muistoja tuli mieleen tätä kirjoittaessa! Toivottavasti ensi kesänä pääsisi taas tuolle suunnalle, niin paljon upeita paikkoja jäi näkemättä vielä.. Saa muuten esittää kysymyksiä, jos haluatte tietää lisää jotain meidän reissusta!