maanantai 14. elokuuta 2017

Lofoten: Offersøykammen - helppo huippu

J: Mun ehkä lempparein patikointi Lofooteilla oli Offersøykammen (436m). Se ei ollut yhtä korkea kuin vaikka Ryten (siitä tulossa lisää myöhemmin), mutta maisemat oli jotain niin upeaa! Offersøykammen sijaitsee Vestvågøyan saarella, noin 7 kilometrin päässe Leknesistä. Meidän visiitillä parkkipaikat oli remontissa, mutta yleensä ne sijaitsevat juuri ennen pitkää tunnelia Å:hon päin ajaessa. Saimme kuitenkin auton hyvin parkkiin pikkutielle, josta pääsimme suoraan ylöspäin menevälle polulle. Polulle mentäessä tulee ylittää E10, mutta polun löydettyään voi oikeastaan vaan kävellä ylös. Täällä lisätietoa.

Voisinkin todeta, että Offersøykammen oli "hinta-laatu suhteeltaan" paras. Kiipeäminen oli loivaa, polku meni ylös asti ja maasto oli helppoa. Alkumatkasta oli pieni metsä, mutta suurimman osan sai kävellä loivaa rinnettä ylös, niin että näki koko ajan maisemat sivuille ja  ylös! Saimme esimerkiksi seurata, miten suuri pilvi tuli esiin vuorten välistä ja peitti melkein kokonaan maisemat alas. Matkaa ylös meni reilu tunti, alas tuli taas hieman nopeammin.

Ylhäältä aukesi taas aivan mahtavat maisemat - kyllä kelpasi pitää siellä evästaukoa. Fiilis oli jopa välillä ihan satumainen, sillä saimme olla ihan keskenämme ja oli niin hiljaista. Niitä hetkiä tulee kyllä syksyllä ikävä.. Meidän lähtiessä alas vastaan tuli muitakin ihmisiä, mutta silti tuo Offersøykammen oli hiljaisin meidän patikointipaikoista. Mä voin kuitenkin suositella sitä, se on mun mielestä ainakin helppo ja sopii hyvin kaikenkuntoisille, myös lapsille. Matkaa kertyi alle 3 kilometriä, mutta melkein koko matka oli joko nousua tai laskua, tasaista maastoa ei tähän osunut varmaan yhtään! Joka tapauksessa, helppo huippu helposti saavutettavissa ja upeilla näkoaloilla! Tänne kannattaa ottaa eväät mukaan, ylhäällä oli hyvin tilaa pitää pieni piknik ;)

6 kommenttia:

1. On kyllä upeat maisemat. Tuonne vielä on tarkoitus joskus mennä käymään!

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä upaa, kannattaa ehdottomasti mennä.

Poista
  2. Mahtavat maisemat! :)

VastaaPoista
  3. Ihanan näköistä :) Lofootit on kyllä mahtavat - ja onneksi teillekin sattui upeat säät, aivan kuten meillekin vuosi sitten <3

Vastaukset
    1. Niimpä, ihan erilaista olisi varmasti ollut, jos olisi satanut tai ollut vielä enemmän pilviä.