keskiviikko 12. heinäkuuta 2017

Pikavisiitti Dubrovnikiin

J: Taisin jo mainitakin, että käytimme yhden reissupäivän matkustamalla Montenegrosta Kroatian puolelle Dubrovnikiin. Käynti Kroatian puolella oli ihan pakollinen mulle, olen niin kauan haaveillut siitä! Eihän muutamassa tunnissa oikein kunnolla kaupunkiin (saati maahan) ehdi tutustua, mutta sainpahan kokea ainakin pienen pintaraapaisun siitä, millainen Kroatia on.

Ostimme liput (31€ menopaluu/aikuinen) ja hyppäsimme heti aamulla kuuden jälkeen bussiin ja matka kohti rajaa eteni hitaasti, mutta varmasti. Bussi kiersi matkalla monta eri kaupunkia ja kylää - ja maisemat olivat aivan mahtavia! Molemmat matkat menivätkin ikkunasta ulos tuijotellessa ja maisemia ihaillessa. Bussissa oli onneksi ilmastointi, joten hieman alle neljän tunnin matka oli oikein siedettävä. Olin etukäteen lukenut, että rajalla saattaa olla ruuhkaa, mutta selvittiin siitäkin yllättävän nopeasti. Menomatkalla joutui hyppäämään sekä Montenegron että Kroatina tarkastuspisteillä pois kyydistä, mutta takaisin päin riitti vain Kroatian puolella. Selkeästi EU:n puolelle mennessä oli siis tarkempaa..

Olimme aamupäivästä perillä ja päätimme bussissa istumisen jälkeen kävellä bussiasemalta kaupunkiin. Paikallisbussejakin kulki siinä välillä, mutta kävellen näki enemmän ja meillä ei ollut mikään kiire. (Paitsi löytää vessa, mutta ei siitä sen enempää..) Meidät yllätti heti Kroatian kuumuus, jo aamulla kymmenen jälkeen oli todella lämmin ja painostava ilma. Löydettiin lopulta helposti vanhaankaupunkiin ja mun eka ajatus oli, että wau! Se oli kuin Budvassa, mutta kymmeniä kertoja suurempi. Myös ihmisiä oli reippaasti enemmän, eikä me oikein tiedetty minne mennä. Lopulta päädyttiin aivan keskelle kaupunkia pienelle sivukadulle kahvilaan, jossa tarjoiltiin aamupalaa. Aamupalaa syödessä tutkittiin opaskirjaa ja lopulta päädyttiin ruuan jälkeen kiertämään varmaan koko vanhakaupunki läpi (tuhansien muiden turistien tapaan). Ylös kaupunginmuurillekin olisi päässyt ihmettelemään maisemia, mutta koska hinta oli melko kallis (noin 10€) ja meillä oli vain vähän Kroatian kunia vaihdettuna, päätettiin skipata se. Vaikka varmasti olisi hieno ollut!

Sen sijaan jatkettiin matkaa kohti läheiselle linnoitukselle, josta näki aivan upeasti koko kaupungin ja merelle! Siellä oli myös huomattavasti viileämpi kuin muurien sisällä, joten vietettiin siellä hetki. Kaverin suosituksesta löydettiin myös söpö pieni baari, jossa baarijakkaroina toimi keinut ja avonaisesta terassista näkyi pienelle uimarannalle ja merelle. Ihan täydellnen paikka! Mä kävin myös uittamassa varpaita kirkkaan sinisessä Adrianmeressä ja harmittelin, ettei tullut uikkareita mukaan. Dubrovnikissa oli melkein jopa kirkkaanpaa vettä kuin Montenegron puolella Budvassa.

Ennen bussin lähtöä haettiin vielä pienestä kojusta pitsaa ja istuttiin pieneen puistoon syömään. Ihasteltiin samalla satamaa, johon suuret matkustajalaivat toivat turisteja muualta Euroopasta. Dubrovnik taitaakin olla yksi suosituimmista satamista Adrianmerellä.

Kaupunkina Dubrovnik oli upea! Kauniita maisemia, lämpöä, historiaa ja hyvät mahdollisuudet retkeillä pois keskustasta. Jos olisi ollut enmmän aikaa, olisin halunnut esimerkiksi tehdä veneretken Lokrumille tai kiivetä Srdille. Ehkä ensi kerralla? Miinusta kaupunki sai korkeasta hintatasostaan. Tosin voi olla, että osuttiin just kalliisiin paikkoihin, mutta hinnat oli tuplat siitä mitä Montenegrossa. Pieni miinus myös siitä, että ihmisiä oli ihan hirveästi, mutta sen voi laittaa sesongin piikkiin. Sanoisinkin, että tuonne kannattaa matkustaa joko keväällä tai vasta syksyllä, jos ei pidä suurista ihmismassoista..

Kroatiaan haluan ehdottomasti takaisin, vuokrata auton ja ajella ympäriinsä. Kroatiasta voisi poiketa myös Bosnia-Hertsegovinan puolella, harmittaa ettei nyt jäänyt siihen aikaa. On ainakin syy mennä takaisin Balkanille!

3 kommenttia:

1. Mielettömän upean näköistä!

VastaaPoista
  2. Hei täähän sattui sopivasti, oon just menossa ensi kuussa Dubrovnikiin! :) Kiva kuulla, että oli pintaraapaisusta huolimatta miellyttävä kohde :)