tiistai 4. heinäkuuta 2017

Budva, Montenegro

J: Aika käydä reissupostausten kimppuun! Ajattelin kirjoitella ensin meidän Montenegron varsinaisesta kohteesta, eli Budvasta. Budvan kaupunki sijaitsee Adrianmeren rannalla ja Budvan Rivieraan kuuluu Budvan lisäksi pari muutakin pientä kylää. Turismi on alueen tärkein elinkeino - ja sen kyllä huomasi.. Nopeasti kasvavan turismin seurauksena näkyi monessa paikassa korkeita nostureita ja keskeneräisiä rakennuksia. Pelkästään turismin myötä Budva ei kuitenkaan ole syntynyt, vaan se on ollut olemassa ja yli 2500 vuotta. Tästä jäljellä on pieni vanha kaupunki, jonka muurien sisällä voi tuntea palaneensa ajassa taakse päin. Tosin aika pian turistikaupat palauttavat kulkijan taas nykyaikaan.

Vanhasta kaupungista muodostuikin meidän suosikkipaikka Budvassa. Käytiin ihmettelemässä muureilla useaan otteeseen, kierreltiin todella kapeita katuja ja ihmeteltiin pikkukauppoja. Yhtenä iltana maksettiin 2,50€ sisäänpääsymaksu ja päästiin muurin korkeimmalle kohdalle ihastelemaan kaupungin takana nousevia vuoria ja toiselta puolelta avautuvaa kirkkaansinistä merta. Maisema oli todellakin parin euron arvoinen!
Alueena vanha kaupunki on kuitenkin nykyään todella turistien kansoittama ja sen huomasi esimerkiksi ravintoloiden hinnoissa. Muurien läheisyydessä oli pari kivannäköistä ravintolaa, mutta niiden hinnat olivat noin kolminkertaiset siihen mitä keskustan ulkopuoella! Kuultiin myös, ettei ruoka todellakaan siellä ole nin ihmeellistä, vaan hinta tulee ympäristöstä. Sen voin kyllä hyvin kuvitella..

Vanhan kaupungin lisäksi Budva olikin sitten lähinnä rantaa ja rantakatua, jossa oli erilaisia ravintoloita, yökerhoja, turistikrääsäkauppoja. Eli ihan samanlaista, mitä missä tahansa rantalomakohteessa. Rantoja oli mukavasti ihan siinä keskustan tuntumassa. Useimmat oli pieniä kivirantoja, hienoa hiekkaa ei ollut oikein missään. Me kävimme pariin otteeseen rannalla (jonka nimeä en tietenkään muista) ja molemmilla kerroilla otimme aurinkotuolit ja varjon. Ne maksoivat 5€, joka on mun mielestä ihan ok summa, suuremmilla rannoilla sai maksaa jopa 8€ samasta setistä.. Olin lukenut ennakkoon, että suosituimmat rannat ovat aivan täynnä aamusta iltaan ja siltä tosiaan näytti. Vanhan kaupungin puoleisilla rannoilla oli lopulta vähän rauhallisempaa ja jäimmekin suosiolla sinne. Ranta-aktiviteetit ja muut olivat suuremmilla rannoilla, mutta me pärjäsimme oikein hyvin ilman niitä..

Meidän hotelli sijaitsi hieman alle kilometrin päässä rannasta ja se osoittautui lopulta ihan loistavaksi paikaksi! Bussiasemalle oli noin viiden minuutin kävely ja bussiaseman lähellä oli paljon paikallisten suosimia ravintoloita, jossa ruuan sai yli puolet halvemmalla mitä rantakadulla tai vanhassa kaupungissa! Esimerkiksi ensimmäisenä iltana söimme rantakadulla todella kivassa ravintolassa, saimme loistavaa palvelua ja ruuat oli hyviä. Maksoimme kahdesta isosta pääruasta (liha-annos ja salaatti) ja puolen litran viinikannusta 35€. Viimeisenä iltana söimme pienessä paikassa lähellä hotellia lähes saman - jopa vielä paremman - illallisen 14€ hintaan. Eli Budva on halpa, kunhan vähän miettii missä syö.. Myös kaupassa oli halpaa, esimerkiksi puolen litran cokis zero oli 0,50€ meidän lähikaupassa ja aamupalatarpeet (leipä, juusto, hedelmät, pikakahvi) sai muutamalla eurolla useaksi päiväksi.

Kokonaisuudessaan Budva oli oikein hyvä kohde. Sieltä oli helppo reissata muualle Montenegroon, lämpöä riitti ja tosiaan halpaa oli, jos vaan mietti mitä ja missä syö.. Turisteja (varsinkin venäläisiä) riitti loputtomiin, mutta mitä muuta voi odottaa paikalta, jonka pääelinkeino on matkailu? Voisin hyvin suositella Budvaa muillekin, mutta vain siinä tapauksessa, ettet jää vain sinne rannalle makoilemaan vaan tekee muutakin!! Montenegroa ei koe pelkästään Budvan kautta, ei todellakaan..

Suosittelen myös, että Montenegroon haluavat matkustavat sinne ihan lähitulevaisuudesa, sillä mulla ainakin kävi moneen otteeseen mielessä, että matkakohde tekee pian "Bulgariat" ja rauhallisen kohteen tilalle tulee länsimaalaisten bilettäjien paratiisi..Toki meno on kuulemma nykyään jo melko vilkasta keskikesällä rantakadulla. Me menimme joka ilta hotellille jo ennen kymmentä, joten mulla ei ole siitä sen enempää kokemusta. ;) Onneksi Montenegrossa on paljon muitakin hienoja kohteita, kirjoittelen niistä lisää myöhemmin.

Onko Budva tuttu kohde? Kiinnostuitko?

6 kommenttia:

1. Onpa ihania maisemia! "Löysin" Montenegron tänä keväänä ja kiinnostuin siitä heti, mutta valitettavasti näyttää siltä ettei tänä vuonna matkaan enää pääse (sormet ristissä tosin toivon ihmettä!) Pitää ehdottomasti tulla tsekkaamaan sun seuraavatkin lomapostaukset :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa, toivottavasti pääset sinne vielä :) Lomapostauksia toivottavasti tulossa pian taas ;)

Poista
  2. Ei ole ennestään tuttu kohde, mutta kauniita maisemia vaikuttaisi ainakin riittävän 😍

VastaaPoista
  3. Kyllä kelpaisi nämä maisemat tämän harmaan ja kolean sään tilalle! Hienoja kuvia :)

Vastaukset
    1. Kiitos! Uskon kyllä, että kelpaisi. Voisin itsekin taas vaihtaa maisemaa!