maanantai 4. elokuuta 2014

road tripin toinen päivä

R: Nyt jatkuu matkakertomus, tässä meidän toisen road trip -päivän kuvia. Ensimmäinen postaus löytyy täältä. Toisena päivänä jatkettiin Oulusta matkaa pohjoisemmaksi. Saatiin onneksi auto melko nopeasti huollosta, laskeskeltiin että voidaan hyvin ajaa Haaparannan kautta, eikä silti olla liian myöhään Rovaniemellä. Eli meidän reitti kulki Oulusta Kemin kautta Tornioon ja Haaparantaan ja sieltä Rovaniemelle.

photo toka1_zps647f2c66.jpg
 photo toka2_zpsb08114a2.jpg
 photo toka3_zps4cd222c9.jpg
 photo toka4_zpsd54f75d8.jpg

Ensimmäinen pidempi stoppi oli siis Ruotsin puolella Haaparannassa. Tornio ja Haaparanta ovat ihan vierekkäin, ainoastaan kylteistä erotti koska ollaan Suomen ja koska Ruotsin puolella. Me kierreltiin vähän aikaa siinä Haaparannan puolella, mutta aika pieni paikkahan se oli. Käytiin Ruotsin puolella myös ruokakaupassa, pakkohan se oli käydä katsomassa mitä siellä myydään! Olen varmaan kertonutkin, että yksin mun suosikkipuuhista ulkomailla on kierrellä paikallisissa ruokakaupoissa. Löysin lopulta tuolta mm. yksiä Malacon suosikkikarkkeja, joita Suomesta ei saa oikeastaan mistään. Ei siis mikään turha reissu.. Haaparannan ja Tornion rajalla, Suomen puolella, on myös Rajalla-ostoskeskus, jossa käytiin vähän kiertelemässä ennen kun jatkettiin kohti Rovaniemeä.

photo toka5_zps7af2257c.jpg
 photo toka6_zpsb756419f.jpg
 photo toka7_zpsbb480fdf.jpg
 photo toka9_zps9fca6417.jpg

Päästiin perille Rovaniemelle illalla seiskan aikoihin, onneksi oli vielä telttapaikkoa vapaana leirintäalueella, vaikka siellä olikin yllättävän paljon ihmisiä. Olin jo etukäteen katsonut, että ihan lähellä Rovaniemen keskustaa on Ounaskoski Camping -leirintäalue, joka vaikutti just sopivalta meille. Mä en ole koskaan ennen yöpynyt leirintäalueella teltassa, joten pakko myöntää että siinä telttaa kasatessa tuli vähän sellanen epäusko - miten saan nukuttua, mitä jos joku tulee yöllä meidän telttaan, mitä jos joku varastaa meidän teltan sillä aikaa kun ollaan jossain muualla.. Mä harkitsin jo vähän aikaa melkeen tosissani hotellin varaamista, mutta onneksi en tehnyt sitä, kaikki pelot osoittautuivat turhaksi ja telttailu oli yllättävän mukavaa.

photo toka8_zps6e6e478e.jpg
 photo toka10_zps542c489b.jpg
 photo toka11_zpse18c9249.jpg
 photo toka13_zps51491366.jpg
 photo toka12_zpsf1c79ab2.jpg

Rovaniemellä me ei ehditty ensimmäisen illan aikana oikeen muuta tehdä, kun käydä keskustassa syömässä ensimmäisessä vastaan tulleessa ruokapaikassa ja sitten pitikin mennä takaisin leirintäalueelle, väsytti niin kovin! Ei uskoisi miten rankkaa autossa istuminen voi olla ;) Tuolta leirintäalueelta oli noin kilometri vaan keskustaan, tosi kätevä ettei tarvinnut lähteä autolla kaupungille.

Oli muuten kiva istuskella leirintäalueella ilta-auringossa ja ihmetellä miten monta eri kansalaisuutta siinä muutaman kymmenen metrin säteellä yöpyi.. Oli ainakin ruotsalaisia, hollantilaisia ja venäläisiä! Illalla kun menin nukkumaan, taisin viimeiseksi ajatella että saankohan mä unta ollenkaan ja tuleeko yöllä liian kylmä tai liian kuuma. Seuraavaksi kun heräsin, oli aamu, olin nukkunut yli 9 tuntia, eikä edes ollut kuuma, vaikka aurinko paistoi heti aamusta lämpimästi! Selvisin ensimmäisestä telttailuyöstä ja päätettiin aamu-uinnin jälkeen, että jäädään samaan paikkaan myös toiseksi yöksi. Lisää kolmannesta päivästä myöhemmin, tavattiin sillon myös yksi superjulkkis!

Onko joku muu telttaillut tänä kesänä?

4 kommenttia:

1. Ihana kirjoitus! Ja hienoja kuvia. :) Me ollaan telttailtu tänä kesänä paljon tuon Euroopan road tripin aikana, ja kotimaassa on tarkoitus seikkailla taas ihan pian. Riippumattoa haluaisin myös kokeilla! Taivasalla. :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mulle kelpais myös tollanen Euroopan road trip.. Ehkä joskus vielä :) Ja riippumatto kuulostaa ihanalta!