torstai 20. maaliskuuta 2014

Throwback Thursday: Brighton ja vähän muutakin

J: Menipäs viikko nopeasti. Just kirjoittelin Salzburgista viime viikon throwback thursdaynä ja nyt olisi taas vuorossa uusi kohde. Tänään halusin kirjoitella jostain rantalomasta vastapainona viimeaikaisille Kööpenhaminan postauksille, mutta tajusin harmikseni etten pahemmin ole ollut rantalomilla, joten ei ole mitään mistä kirjoitella! Sitten muistin Brightonin, sehän on melkein kuin rantalomakohde, vaikka en itse siellä en ole koskaan rannalla ollutkaan. Nyt varoitus: luvassa on kesäisiä kuvia!

Tänään matkaamme siiis Englannin etelärannikolle East-Sussexiin, Brightoniin ja siihen naapuriin, Eastbourneen tai oikeastaan Beachy Headiin. Ensin kuitenkin siitä Brightonista vähän. Kävin siellä Englannissa asuessani kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta oli heti mun toisena viikonloppuna maassa, kun yksi kaveri, jota en sillon oikeastaa tuntenut edes yhtään, pyysi mua mukaan. Onneksi lähdin, sillä reissu oli aivan mahtava! Ajettiin St Albansista etelärannikolle, pysähdyttiin välillä ihastelemaan maisemia ja kuvailemaan.
Toinen reissu oli taas muistaakseni mun toiseksi tai kolmanneksi viimeinen viikonloppu Englannissa. Hypättiin aurinkoisena lauantaina tyttöjen kanssa junaan ja lähdettiin haistelemaan kesäfiilistä. Nyt harmittaa, etten käynyt tuolla useammin. Ihana paikka!

Junamatka St Albansista Brightoniin kesti reilut puolitoista tuntia ja menopaluu maksoi noin £15. Lontoosta sinne pääsee siis reilussa tunnissa ja matka maksaa luultavasti saman verran jos käyttää suoraa off-peak junaa. Autolla meillä kesti muistaakseni paljon kauammin, sillä se motari oli todella ruuhkainen. Takaisin rannikolta varsinkin, juoduttiin lopulta seisomaan ruuhkissa kolmisen tuntia!
Joka tapauksessa kaupunki on kyllä vierailun arvoinen. Me suuntasimme heti rannalle, joka on mielestäni kaupungin paras paikka. Ei tosin oltu varustauduttu rantakamppeilla, sillä sillon viime kesäkuussa oli vielä aika kylmä koko Englannissa. Tosi monet kuitenkin otti siellä ihan aurinkoa ja ui. Me kävelimme vaan rannalla ja päädyttiin lopulta laiturin huvipuistoon! Tytöt kieppui laitteissa ihan innoissaan ja mä keskityin kuvailemaan mahtavia maisemia ja ihmismassoja.

Rannan lisäksi Brigthonista löytyy pieni ja värikäs keskusta, jossa on paljon kauppoja, ravintoloita ja kivoja kahviloita. Me ei (ihme kyllä) tällä reissulla innostuttu shoppailemaan! Käytiin Jamie Oliverin ravintolasssa syömässä ihanaa italialaista ruokaa, Nordic Barissa juomassa ruotsalaiset siiderit (lonkero oli loppu) ja päädyttiin lopulta tuollaiselle mahtavalle temppelille, Royal Pavillionille. Otettiin varmaan satoja kuvia siellä. Oli kyllä siisti päivä.

Jos on auto käytössä, Brightonista kannattaa lähteä ajelemaan itään päin, tai oikeastaan kumpaan suuntaan rannikkoa vaan, josta tulee vastaa muita kivoja kaupunkeja. Me päädyttiin sillon muistaakseni Eastbournen kautta Beachy Headille, joka liitukivestä muodostunut niemi. Siellä jengi ui, otti aurinkoa ja nautti mahtavista maisemista puolessa välissä syyskuuta! Ne, jotka eivät halua matkustaa englantiin vedoten huonoon säähän, olette kyllä väärässä.. Kyllä sitä aurikoa briteistäkin löytyy.. Ja ihania rantoja!

Voi kun tuli taas ikävä Englantiin. Se on kyllä ihana maa ja paljon muuta kuin vaan Lontoo! Ainoa miinus on se vasemmanpuolinen liikenne. Muuten mä haluaisin ehdottomasti lähteä vaikka ensi kesällä road tripille britteihin. Ajella vaan ilman määränpäätä, käydä kaikissa suosikkipaikoissa vielä kerran uudestaan ja kaikissa niissä muissa ihanissa paikoissa, joiden olemassaolosta en vielä edes tiedä. Jos mulla vielä joskus tulee mahdollisuus, niin en harkitse kahta kertaa muutanko tuonne takaisin vai en..

5 kommenttia:

1. Oii, mullakin on ollu viime aikoina niin ikävä Englantiin!! Terkuin sun ex-hostmama :)

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon, te sentään asuitte siellä kauemmin:) Muuttakaa sinne takaisin, niin voin tulla taas au pairiksi ;) <3

Poista
    2. En tiedä jos muuttais seuraavaksi johonkin parempaan ilmastoon :) Mieluusti otetaan kyllä sut auppariksi!!