maanantai 5. syyskuuta 2011

The land of basketball, part I

J: Nyt on Liettuasta kotiuduttu! Oli kyllä niin mahtava reissu jälleen kerran. Hieman erilainen, mutta upea. Oltiin liikkeellä kahdeksan hengen porukalla, johon kuului meidän kahden lisäksi Tuisku, meidän pikkuveli ja neljä muuta jätkää. Lennot Liettuaan varattiin jo joskus keväällä ja liput peleihin heti kun ne tuli myyntiin. Ei siinä vaiheessa uskottu, että Suomi ihan oikeasti pelaisi siellä kisoissa. Susilauma kuitenkin selvitti tiensä karsinnoista em-kisoihin ensimmäistä kertaa kuuteentoista vuoteen, joten voitte uskoa kuinka innoissamme me olimme.

Kuvia tuli otettua taas aika paljon, joten päätin tehdä pari erillistä matkapostausta.. Vaikka koris ei kiinnosta, kannattaa lukea. Tiedossa Liettua vinkkejä!

Lennettiin siis Ryanairilla Liettuan Kaunasiin. Lennot oli aika halvat, muistaakseni noin 60€/menopaluu. Lento lähti illalla yhdeksän jälkeen ja kesti puolisentoista tuntia. Perillä Kaunasissa oltiin puoli yhdentoista aikaa. Otettiin taksi keskustaan, jossa tavattiin Kaunas Apartmentsin henkilökuntaan kuuluva mies, jolta saatiin avaimet asuntoihimme. Oltiin siis vuokrattu kaksi kämppää, kahden hengen ja kuuden hengen. Lopulta nukuttiin kaikki kolme tyttöä siellä kahden hengen, sillä asunto oli iso! Olohuone, makuuhuone, kunnolla varusteltu keittiö, kylppäri ja parveke kävelykadulle. Ei paha, siellä olisi viihtynyt kauemminkin..

Illalla mentiin ajoissa nukkumaan, sillä piti kerätä voimia seuraavaa päivää varten. Torstaina lähdettiin heti aamusta tutkimaan kaupunkia, eli suunnattiin läheiseen ostoskeskukseen etsimään aamupalaa. Huomattiin aika pian, että koko kaupunki, tai siis koko maa, oli ihan sekaisin koripallosta ja em-kisoista. Koko ostoskeskus oli täynnä korisjuttuja, melkeen kaikissa mainoksissa oli koripalloilijoita, samoin kun ruokapaketeissa.. Koriskamaa löytyi aivan jokaisesta kaupasta ja kadun kulmasta. Aika unelma!

Ostoskeskuksesta suunnattiin poiken kämpän kautta Kaunasin bussiasemalle ja Panevezysiin. Bussilippujen ostaminen oli aika mielenkiintoista, sillä myyjä ei puhunut sanaakaan englantia ja meillä oli pienoisia vaikeuksia tuon kaupungin nimen ääntämisen kanssa.. Muutenkin paikalliset puhuivat aika huonosti englantia, mutta kaikesta selvittiin kuitenkin.

Bussimatka kesti hieman alle kaksi tuntia ja bussi vei meidät pelipaikalle saakka. Nähtiin kaksi matsia, Espanja-Portugali ja Turkki-Iso-Britannia. Oli hieman eritasoista korista mihin ollaan totuttu, joten aika siistiä katsella! Ei peleistä kuitenkaan enempää, sillä suurinta osaa ei varmaan kiinnosta miten niissä kävi..

Ehdin ottamaan ekan pelin ensimmäiseltä puoliajalta muutaman kuvan, ennen kun kuultiin, ettei koko areenalle olisi saanut tuoda kameraa. Vähän jouduttiin taistelemaan, että päästiin takaisin sisälle tauon jälkeen kameran kanssa. Vähän laittomasti salakuljetettiin se kuitenkin takaisin sisälle ja nähtiin vielä loputkin pelistä.
Pelien jälkeen metsästettiin taksi ja mentiin sillä takaisin Kaunasiin. On muuten hieman halpaa  kulkea taksilla Liettuassa. Meillä maksoi 300 litiä noin 100km:n matka. Euroissa se on noin 90€, eli kaikille tuli maksettavaa hieman yli kymppi. Suomessa ei pääsisi samalla hinnalla edes bussilla! Tosin se taksimatka oli aika ahdas, meitä oli kuusipaikkaisesssa autossa kahdeksan kuskin lisäksi;) Vaikka tunnelma oli aika tiivis, hauskaa riitti ja matka meni yllättävän nopeasti..

Perjantaina olikin sitten välipäivä pelien katsomisessa. Päivä sujui suunnilleen niin, että tytöt shoppaili ja pojat nukkuivat.. Suunnattiin siis ostoskeskukseen, sillä se oli oikeastaan ainoa paikka, josta kauppoja löytyi.

Shoppailtiin, ihasteltiin kaikkia korisjuttuja, syötiin ja shoppailtiin vähän lisää. Siinä se päivä menikin ihan kivasti! Ei löydetty kauheasti mitään ostettavaa, löydettiin Riikan kanssa molemmat pari kivaa juttua Bershkasta ja Tuisku osti matkalaukun. Shoppailukaupunki Kaunas ei siis todellakaan ollut!
Illalla oli vuorossa vähän askartelua, eli seuraavan päivän peliin piti saada vähän Suomi juttuja.. Askartelun lomassa korkattiin pari siideriä, alkoholi oli myös aika halpaa Liettuassa. Liian halpaa;)

Illalla käytiin vähän tsekkaamassa Kaunasin yöelämää, mutta ei siitä reissusta enempää. Kuvamateriaali siltä illalta on jotain niin kamalaa!:D Muutenkin jouduin vähän karsimaan blogiin päätyviä kuvia, sillä pojat tuskin haluavat naamaansa tänne..

Huh, että meni kauan tämän postauksen kirjoittamisessa! Seurailin samalla netin liveseurannasta tämän päivän pelejä ja fiilistelin sitä, että Suomi pääsi alkusarjoista jatkoon. Niin siistiä, ollaan kahdentoista parhaan joukossa euroopassa! Enpä olisi uskonut tätä päivää näkeväni;)

5 kommenttia:

1. Looks like the fun is on :), you girls rock.

VastaaPoista
  2. Ihania matkakuvia ja hyvin oli kannustamiseen tarvittavia suomijuttujakin teillä :)

3. Mä olin kesäkuussa käymässä Kaunasissa ja löysin sieltä Akropoliksesta vaikka mitä kivaa! Että kyllä mä lähtisin uudestaan sinne vaan shoppailemaan :)

4. onpas kivannäköinen kämppä!

VastaaPoista
  5. Tereza Anton: Yep we really had fun;)

Reetta: Kiitos, pitäähän sitä olla kun kerrankin pelataan em tasolla!

Anonyymi: No olihan siellä ihan kivoja kauppoja, mutta ei sen ihmeellisempiä kuin vaikka Tallinnassa.