keskiviikko 12. tammikuuta 2011

NYC part 2

Day 3

Kolmantena päivänä päätettiin hieman sivistää itseämme ja otettiin suunnaksi American Museum of Natural history. Haluttiin nähdä se kuuluisa dinosaurus, joka on Night at museum -leffassa! Museo oli kuitenkin pienoinen pettymys, vaikka sieltä löytyikin ihan aidon kokoinen sinivalas ja vaikka mitä muita täytettyjä eläimiä.. Käytiin planetaariossa katsomassa "space show", joka oli periaatteessa ihan mielenkiintoinen. Pehmeät penkit+pimeä sali oli kuitenkin aika petollinen yhdistelmä ja molemmat taisi hieman torkkua sen puolituntisen aikana..

Museo sijaitsi ihan Central parkin vieressä (kirjoitin ekana Hyde parkin..), joten mentiin sinne seuraavaksi. Vasta siellä tajusi oikeasti, kuinka suuri se nyki onkaan.. Ymmärsin myös, miksi puistoa nimitetään "kaupungin keuhkoiksi".. Ellei horisontissa olisi näkynyt pilvenpiirtäjiä, en olisi todellakaan uskonut olevani yhdessä maailman suurimmista kaupungeista. Kesällä Central Park olisi loistava piknik paikka, mutta talvella tyydyttiin vaan kävelemään siellä hetki ja ihastelemaan maisemia.

Central parkin aiheuttamaa syväjäätymistä mentiinkin sitten sulattelemaan T.G.I Fridaysiin. Ihan ok paikka, tosin hinnat oli hieman korkeammat, mitä olin odottanut. Oltiin kuitenkin siellä lounasaikaan (eli ennen kello kolmea), joten löydettiin lounaslistalta todella maukkaat ateriat hieman halvemmalla.
Ruuan jälkeen piipahdettiin mm. toy's r us lelukaupassa, joka oli aika valtava. Siellä oli mm. maailmapyörä.. Ei kuitenkaan menty mukaan pyörimään, koska kaikki muut kyydissä olleet taisi olla lapsia! Käytiin myös Victoria´s secretissä ensimmäistä kertaa ja se yllätti meidän molemmat oikein positiivisesti.. Ja jos oikein muista, käytiin tälläkin reissulla forever21:sessa ja Riikka osti parit housut.
Illalla katsottiin uusin jakso how i met your motheria tv:stä (luksusta!) ja mentiin ajoissa nukkumaan.

Day 4

Neljäs päivä, kuten kaikki muutkin, alkoi taas hotlan aamupalalla. Päivän ohjelmassa oli nähdä se kuuluisa vapauden patsas. Oltiin kuultu juttua, että patsas on irl todella pieni, joten ei odotettu liikoja. Patsas oli todellakin pikkuinen, mutta oli se silti aika siistiä nähdä. Jos on liikkeellä pienellä budjetilla, mutta haluaa silti nähdä vapauden patsaan, suosittelen Staten islandin lauttaa. Lauttoja lähtee vartin välein battery parkista ja niistä näkee kätevästi patsaan. Staten islandilla ei periaatteessa ole mitään nähtävä, mutta me käytiin siellä nopeasti pyörähtämässä ja kurkkimassa jonkun baseball stadionin aidan raoista! Aika pian otettiin kuitenkin suunta takaisin Manhattanille.

Battery parkista lähdettiin kävelemään ylöspäin Wall streetille päin. Bongattiin pukumiesten lisäksi mm. sonnin takamus, pretzel myyjiä, ground zero (eli se kuuluisa alue, jolla kaksoistornit sijaitsi) ja Century21. Meidän piti ihan pikaisesti vaan käydä katsomassa tuolla viimeiseksi mainitussa, mutta jotenkin saatiin siellä kulumaan pari tuntia! Eikä edes oikeastaan tehty ostoksia kumpikaan sillä kertaa.

Tätä kirjoittaessa oli tässä välissä ihan pakko luntata Riikan kuvista, että mitäs me tehtiinkään seuraavaksi. Wall streetiltä ajeltiin metrolla penn stationille, josta käveltiin Empire state buildingille ja mentiin jo toistamiseen yläilmoihin ihastelemaan Manhattania. Kuten jo edellisessä postauksessa mainitsinkin, Empire state building voitti Top of the Rockin ja maisemat oli todella upeat! Joka puolella kohosi tuhansittain taloja, autot maassa näytti ihan muurahaisilta ja valehtelematta tunsi itsensä todella pieneksi. Haluttiin nähdä kaupunki myös iltavalaistuksessa, joten odotettiin hetki ylhäällä  pimeää. Ulkona oli todella kylmä, onneksi päästiin väillä sisälle lämmittelemään. Odotus palkittiin, sillä näkymä valojen täyttämälle manhattanille oli sanoin kuvailemattoman upea! Jos Nykiin menee, niin sitä ei todellakaan kannata missata.

Kun vihdoin palauduttiin takaisin maanpinnalle (niin henkisesti kuin fyysisestikin) nälkä kurni mahassa jo ihan liikaa ja päätettiin mennä maistamaan, onko ne big macit nykissä niin hyviä, mitä väitetään. Ja olihan ne.
Koska päivä new yorkissa ei olisi täydellinen ilman shoppailua, suunnattiin illalla vielä tsekkaamaan samana päivänä alkaneet Victoria's secretin alet.. Riikalla meni melkein hermo mun "kaivan tämän alekorin pikkarit vielä" kanssa, mutta lopulta päästiin kaupasta ulos, ja yllättäen kassan kautta!

Tässä siis toinen osa nykin postauksista, tämän jälkeen tulee luultavasti vielä toiset kaksi. Mun piti postata tänään tämän päivän asu ja ostoksia, mutta molemmat vähän jäi, kun huomasin kameran patterien loppuneen.. Toivon, että ne ehtis lataamaan ennen kun tulee taas pimeä, jotta saisitte lukea muitakin kun reissupostauksia. Kertokaa vaan, jos alkaa kyllästyttämään ;)

5 kommenttia:

1. Millaiset hinnat teidän lennoilla ja hotellilla oli ja mitä kautta varasitte ne?

Olen nimittäin itse suunnittelemassa matkaa ja siksi kiinnostaa :)

VastaaPoista
  2. Ei ala kyllästyttämään! Teijän reissupostauksia on aina jaksanu lukea. Ja aina alkaa tekemään mieli lähteä jonnekkin... Nyttenkin kauhea himo lähteä Lontooseen (kyl toi nykikin kelpais), mutta matkaseura puuttuu.:D

3. Me juteltiin Sex and the city -kiertoajelun aikana paikallisen naisen kanssa, joka oli töissä lentokentällä ja sen takia kiinnostunut, että miksi valittiin Nyc meidän ekaksi kohteeksi jenkeissä. Se sano, että kannattaa mennä Staten Islandille, koska Manhattan antaa niin väärän kuvan Nycistä.

No meinkään mielestä siellä ei kyllä ollu mitään nähtävää - ainakaan sen laivaterminaalin lähellä. Ihan kivassa paikassa käytiin brunssilla ja yhessä kapakassa päivädrinksuilla :D

VastaaPoista
  4. Anonyymi: Teen ehkä myöhemmin kokonaisen postauksen Nykin matkan (ja mutuenkin matkustamisen) kustannuksista, mutta laitan nyt tiivistetysti tähän :> Hotelli varattiin hotels.comista, maksoi joku vähän alle 60€/yö, eli yhdelle tuli maksettavaa yhteensä n.200€. Lennot oli supersaverista ja niiden tarkkaa hintaa en nyt muista, jotain alle 550€ taisi yhdeltä olla.

asraf: Yksin sitten vaan reissuun, se olisi ainakin hyvä kokemus!;) ja kiva jos jaksat lukea..

Noora: Mekin oltais varmaan menty hieman satamaa ja lähikatuja pidemmälle, jos olisi ollut parempi ilma. Mutta toi on aivan tosi, ettei se Manhattan todellakaan kerro kaikkea New Yorkista!