keskiviikko 30. kesäkuuta 2010

Milano, day 1

Lähdettiin perjantaina aamusta heti kohti Tamperetta, josta lento lähti. Ei oltu kumpikaan ennen lennetty Ryanairilla, mutta kaikki sujui aivan mainiosti ja päästiin laukkuinemme ongelmitta koneeseen. Lento Italiaan on lyhyt, vähän alle kolme tuntia ja laskeuduttiin Bergamoon hieman etuajassa.

Photobucket

Löydettiin sieltä helposti Milanoon menevä bussi ja hypättiin kyytiin. Päätepysäkiltä, Stazione Centralelta, jouduttiin jatkamaan matkaa metrolla ennen kun oltiin hotlalla.
Pikaisen vaatteiden vaihto operaation jälkeen suunnattiin kohti keskustaa, mutta meidän tuurilla metro oli suljettu! Oltiin noin kolmen kilsan päässä keskustasta, joka puolella luki kaikki opasteen ynnämuut pelkästään Italiaksi, eikä meillä tietenkään ollut karttaa mukana.. Jotenkin ihmeenkaupalla onnistuttiin hyppäämään oikean bussin kyytiin ja löydettiin Castello Sforzesco, linna, jonka tiedettiin sijaitsevan kävelymatkan päässä Duomolta, eli keskustasta.

Hengailtiin hetki linnan vieressä olevassa suuressa puistossa. Siellä oli paljon jengiä viettämässä iltaa ja jossain katseltiin futistakin, ainakin niistä Brasilian pelipaitojen määrästä päätellen. Italia oli tippunut jo edellisenä päivänä, olisi ollut mielenkiintoista nähdä millainen meno Italian pelin aikana olisi ollut!

Puistolta jatkettin matkaa kohti Duomoa. Käytiin matkalla vetämässä naamaan reissun ekat pizzat. On kyllä ihan faktaa, ettei Suomesta saa mistään yhtä hyvää pitsaa kun Italiasta! Olisin voinut tuoda sitä kotiin tuliaisiksi..

Photobucket

Kierreltiin hetki keskustassa, pääosin Duomon lähettyvillä ja ihailtiin maisemia. Duomo oli kyllä aika vaikuttava, vaikka kaiken hehkutuksen jälkeen olin kuvitellut sen ehkä vielä vähän suuremmaksi. Duomon ympäristössä oli varmaan tuhansia puluja, hyi yök! En tykkää linnuista. Oon varma, että jokainen niistä on potentiaalinen ehdokas kakkaamaan mun päälle..

Koska metro oli illalla edelleen suljettu, suunnistettiin takaisin hotellille bussilla ja ratikalla. Matka taittui yllättävän nopeasti, vaikkei meillä edelleenkään ollut oikeastaan mitään hajua, missä päin kaupunkia oltiin. Niin kuin yleensäkin, mitä enemmän kello tuli, sitä huonommaksi meidän jutut muuttui.. Huumoria tarvittiinkin siellä hämärillä kaduilla, jossa kaikki miehet huuteli perään ties mitä Italiaksi.. Jotenkin hassua, että tuollakin suuren kaupungin kaduilla autot tööttäilee ja miehet vilehtelee perään. Oon kuvitellut sen turistipaikkojen jutuksi!

Illalla mentiin ajoissa nukkumaan ja keräämään voimia seuraavaa päivää varten. Hotellin sänky oli ihan super leveä ja pehmeä, sitä tulee ikävä!

11 kommenttia:

1. wauuuu!

Itse pelkään lentämistä kuin pupu sutta. Suostun lentämään vain tilastollisesti turvallisimmilla lentoyhtiöillä. :D

Parhaiksi olen siis todennut juuri Ryanairin, Finnairin ja Turkis Airlinesin! :D

Ryanairilla on aivan tajuttomasti kohdemaita ja lentokoneita, mutta turvallisuus johtunee kai siitä, että yhtiö uusii koneitaan lähes viiden vuoden välein. :)

Tottakai voi mille tahansa koneelle ilmassa jotain sattua, mutta olen itse päättänyt että näiden yhtiöiden koneet eivät putoa! :DD

VastaaPoista
  2. Mä olin Italiassa 06, kun Italia voitti jalkapallon maailmanmestaruuden. Voin kertoa että vaikka oltiin saappaan kärjessä, pienessä kylässä niin meno oli aivan mahtava!

3. Sirpa, tiesitkö että lentokoneella lentäminen on turvallisempaa kuin autolla ajaminen. Auto-onnettomuuksia sattuu paljon enemmän kuin lento-onnettomuuksia :)

4. Ihania kuvia! Nyt tuli entistä suurempi himo päästä Italiaan :)
    Millainen hintataso siellä oli verrattuna suomeen? ruoka ja juomapuolessa varsinkin?:)

VastaaPoista
  5. Vitsi miten ihania kuvia ja toi pitsa on just niin herkun näköistä! :D Matkakuume se vaan nousee tälläsistä postauksista :D

6. Ihania kuvia. Odotan jo seuraavaa päivää!! :D

7. Sirpa: Mäkään en hirveästi pidä lentämisestä, varsinkin ne nousut hirvittää välillä!
    En tiedä noista turvallisuus jutuista, koitan olla miettimättä sellaisia:D Ennen pidin finnairia ehdottomasti parhaana, mutta nykyään oon huomannut, ettei niitä eroja niin paljoa ole eri yhtiöiden välillä.

Klara: Kiva :D Voin kyllä kuvitella, on se niin hullu jalkapallo valtio!

Riikka: Jep, toi on faktaa.. Mutta jotenkin siellä ylhäällä ilmassa on paljon turvattomampi olo kuin auton kyydissä maanpinnalla. :D

Helmi: Sinne sitten vaan ;) Hintataso on aika sama kun suomessa, ehkä jopa hieman korkeampikin. Tosin Milano on yksi Italian kalleimmista kaupungeista, ellei jopa kallein! Hinnat riippuu myös tosi paljon siitä, missä ja mitä syö.

Rosie: Herkkua se olikin;) Kiva saada toisten matkakuume nousemaan!

Maya: Kiitos:) Seuraava päivä on tulossa pian!

VastaaPoista
  8. Mmmmmm toi pizza! En oo ite syönyt Italiassa pizzaa, mutta saisiko Turussa Hämeenkadulla sijaitsevasta Trattoria Romanasta vastaavaa? Siellä on ainakin mun mielestä parhaat pizzat! :)

9. Oih, ihania kuvia <3 <3 Rakastan Milanoa!!!

10. Nää tuo vaan niin ihania muistoja mieleen nää sun kuvat :) Onneksi pääsen kohta taas milanoon!

VastaaPoista
  11. Anonyymi: Enpäs tiedä, kun en oo koskaan käynyt :/ Kiitti kuitenkin vinkistä, toi paikka kuulostaa testaamisen arvoiselta!

Mongusti: Minä myös:)

Noora: Oot onnellinen kun pääset!