sunnuntai 14. maaliskuuta 2010

Vielä kerran Ateena

Tässä olisi viimeinen osa Ateena postaukisista, aiemmat löytyy täältä ja täältä.

Sunnuntai 7.3

Sunnuntaiksi oli luvattu sadetta, mutta aamulla kun herättiin ei satanut yhtään.

Lähdettiin heti kävelemään Olympiastadionille (se ei siis ollut se uusi jossa 2004 olympialaiset pidettiin). Kaupunki oli aamulla ysin aikoihin vielä ihan autio! Pienen suunnistuksen jälkeen löydettiinkin perille.. Stadion oli vähän erilainen kun nykyaikaiset, mutta ei toikaan mikään kamalan vanha ollut, se oli 1800-luvun lopulla kunnostettu ensimmäisiä nykyaikaisia olympialaisia varten.

Photobucket

Olympiastadionilta suunnattiin Plakaan, ja alkoi sataa. Onneksi sateenvarjot oli mukana, kierreltiin pieniä katuja ja tehtiin pakollisia turistishoppailuja! Mä yritän ostaa magneetin tai postikortin joka reissusta, niitä on jo ihan kivasti kertynyt jääkaapin oveen, vaikka välillä on jäänyt ostamattakin. Kiva sitten vanhana mummona muistella missä tuli käytyä...

Plakassa kiertelyn jälkeen mentiin kahville (smoothielle) ja arvottiin matkaoppaasta joku museo johon mentäisiin. Päädyttiin Benaki museoon, joka kieltämättä tuntui vähän pieneltä british museumin jälkeen.. Saatiin me silti siellä kivasti aikaa kulutettua. Museosta suunnattiin hotellille pakollisille päikkäreille..

Päikkärien jälkeen jaksoi taas lähteä kaupungille. Käytiin syömässä (mun mielestä) hieman epäilyttävät pökäleet, ajeltiin metrolla, käytiin tsekkaamassa akropolis iltavalaistuksessa ja yritettiin ottaa siitä hyviä kuvia.. Metroasemat oli ihan sairaan siistejä, esim. toi ylimmäinen kuva ei ole museosta, vaan metroasemalta! Kun metroa rakennettiin, niin sieltä oli paljastunut vaikka mitä tuollaisia löytöjä.

Maanantai 8.3

Maanantai oli shoppailu päivä! Herättiin taas ajoissa ja otettiin metro The Mall ostoskeskukseen. Sieltä löytyi kivasta saman katon alta kaikki hyvät kaupat, esim. pull&bear, bershka ja stradivarius. Siellä oli myös iso kauppa (paikallinen prisma), josta sain ostettua pakolliset tuliaskarkit (happy hipot..). Viihyttiin ostoskeskuksessa monta tuntia, mutta otettiin silti sieltä vielä metro kaupunkiin jossa kierrettiin vielä pari kauppaa..

Illalla lähdettiin vielä kaupungille, ja teinkin parhaat löytöni stradivariuksesta ja pull&bearista. Suunnaattiin plakaan etsimään ruokapaikkaa ja äitille taulua. Kuvailin siellä muutamia kauppoja, tykkään jostain syystä noista kuvista ihan älyttömästi!

Photobucket

Mentiin syömään yhteen ravintolaan, jossa sai kyllä tosi hyvää ruokaa! Syötiin alkuruoaksi kreikkalaista salaattia, leipää ja tsatsikia (nam!) ja pääruoaksi moussakaa.

Tiistai 9.3

Synttäripäivä! Ja lähtöpäivä.. Käytiin aamupalalla, pakkailtiin ja lähdettiin liian ajoissa kaupungille kohti bussiasemaa, koska aurinko paistoi ihanasti. Olisin mielelläni jäänyt vielä sinne aurinkoon.. Vähän harmitti ettei sunnuntainakin voinut olla yhtä lämmin! Ateenassa oli muuten ihan kamalasti kulkukoiria, olisi tehnyt mieli ottaa ne kaikki mukaan. Onneksi suurin osa koirista oli aika läskejä, ja niillä oli pannat, eli kyllä joku niistä huolehtii. Oli silti ihan sairaan hauska reissu ja Ateena oli ihan mahtava kaupunki! Suosittelen...

4 kommenttia:

1. aivan ihania kuvia ja muutenkin ihana postaus! kaikkien reissailuista on aina ihana lukea. Ateena on ainakin mulle ihan "vieras", kukaan mun tuttu ei ole käynyt siellä ! :))

VastaaPoista
  2. ihania kuvia! pääsispä jonnekkin reissuun...

3. Lura: Juu mäkin tykkään lukea muiden matkapostauksia! Ateena oli meillekin aika vieras, vaikka Kreikka tuttu olikin! Onneksi noinkin lyhyessä ajassa ehti hyvin tutustua kaupunkiin!

Anonyymi: kiitos! Mäkin haaveilen jo seuraavasta reissusta..

VastaaPoista
  4. Komppaan edellisiä, ihania kuvia! Tuonne on päästävä ;)